23-26 kwietnia 2022 r.
Czas na finał:
👉ZOBACZ SPRAWOZDANIE I FOTORELACJĘ ZE STACJONARNEGO ESCAPE ROOMU👈
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie
Zespół Szkolno-Przedszkolny Szkoła Podstawowa im. A. A. Michelsona w Strzelnie
Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Nowej Soli
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Tadeusza Kościuszki w
Rększowicach
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Krzywoustego w Kożuchowie
LO im. S. Żeromskiego w
Zespole Szkół Nr 2 w Nałęczowie
Szkoła Podstawowa nr 267 im. Juliusza Słowackiego w
Warszawie
przygotowała trzy escape roomy
Szkoła Podstawowa nr 65 im. Władysława Orkana w Warszawie
Zespół
Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie
Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we
Włocławku
Koło Przyjaciół Biblioteki ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pyzdrach
Szkoła Podstawowa im. Józefa Jóźwiaka w Koziegłowach
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza
Kościuszki w Służewie
Szkoła Podstawowa im. Prymasa Tysiąclecia w Nadmie
Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ Ełk im. mjr. Władysława Raginisa w Ełku
Szkoła Podstawowa nr 1 w Choszcznie
Mecenas Wojciech Wawrzk, radca prawny, autor bloga PraKreacja. Prawo dla Kreatywnych, wprowadził słuchaczy w zagadnienia związane z funkcjonowaniem własności intelektualnej i obowiązujących nas wszystkich przepisów o prawach autorskich. Odpowiedział na kilka najbardziej obecnie aktualnych pytań związanych z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych: Czy można tu publikować fragmenty filmów innych YouTuberów lub wykorzystywać muzykę innych twórców? Czy wykonanie koszulki z ulubionymi postaciami z gier komputerowych jest naruszeniem praw autorskich? Czy w szkolnej prezentacji można wykorzystać dowolne zdjęcie? Co grozi za plagiatowanie?
Paweł
Zienowicz z Akademii Genialnego Nauczyciela wprowadził w tematykę wirtualnych
escape room-ów. Uczestnicy seminarium zobaczyli, jak może wyglądać prosty pokój
zagadek, jakiego rodzaju pytania i zadania można w nim umieścić oraz
najważniejsze – jak to technicznie wykonać. Typowym sposobem na uwolnienie się
z pokoju zagadek jest odgadnięcie szyfru do zamka, którego wykonanie w
Genial.ly wymaga dokładności i precyzji. Pan Paweł pokazał także alternatywne
możliwości oswobodzenia się z pokoju zagadek. Przy okazji okazało się, że wśród
uczestników seminarium jest kilka osób, które uczestniczyły w kursach i webinarach
Akademii Genialnego Nauczyciela.
Dwie
nauczycielki z Zespołu Szkół Technicznych we Włocławku wykorzystywały już
metodę escape room w pracy z uczniami. Sylwia Czerwińska-Modrzejewska
powiedziała o realizacji bardzo ciekawego projektu, jakim było zbudowanie w
jednym z pomieszczeń w szkole matematycznego pokoju zagadek. Monika
Rębiałkowska przygotowywała z uczniami wirtualne escape roomy. Obie panie
podkreślały edukacyjne walory tych przedsięwzięć, które angażowały i
aktywizowały uczniów, zachęcały ich do samodzielnych poszukiwań informacji oraz
możliwości rozwiązań technicznych.
Nauczycieli do zgłoszenia realizowanego w ramach Kwietniowych Antypiratów projektu jako innowacji pedagogicznej w swoich szkołach zachęcała Anna Puścińska, nauczycielka konsultantka w KPCEN we Włocławku. Kwietniowi Antypiraci pozwalają uczyć się i nauczać w nowatorski sposób. Uczniowie, którzy w antypirackich zespołach będą tworzyli własne pokoje zagadek, zostali wprowadzeni w tematykę przez ekspertów – prawnika i programistę, uczestniczyli w ogólnopolskim seminarium, a efektami swojej pracy podzielą się nie tylko z koleżankami i kolegami z klasy i szkoły, ale pokażą je na ogólnopolskiej stronie Kwietniowych Antypiratów. Do nauczycieli będzie należała pomoc w przeprowadzeniu ewaluacji projektu i sformułowaniu wniosków do kolejnych działań w zespole.
Marzec będzie dla uczestników akcji pracowitym okresem. Do końca miesiąca muszą stworzyć własne wirtualne pokoje zagadek, będą więc działali pod presją czasu.
W tym roku Kwietniowi Antypiraci będą tworzyli escape room (pokój zagadek) wykorzystujący elementy wiedzy na temat własności intelektualnej i praw autorskich.
👉TUTAJ👈
Nauczyciel kierujący pracą zespołu uczniów w akcji będzie pełnił rolę koordynatora szkolnego. Może nim zostać nauczycielka i nauczyciel każdego przedmiotu, zwłaszcza nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego, informatyki, techniki.
Do zadań koordynatora szkolnego będzie należało:
1.
Zebranie w swojej szkole zespołu uczniów
chcących uczestniczyć w akcji (styczeń/marzec 2022)
2. Zarejestrowanie zespołu na stronie akcji👉 TUTAJ (styczeń/marzec 2022)
3. Zapoznanie się z zamieszczonymi na stronie akcji
materiałami, zdecydowanie które udostępnić uczniom (luty/marzec 2022)
4. Udział razem z zespołem uczniów w bezpłatnym seminarium
online, w którym poszerzycie wiedzę merytoryczną dotyczącą praw autorskich i
własności intelektualnej oraz techniczne umiejętności dotyczące tworzenia
escape roomów (3 marca 2022)
5.
Pokierowanie zespołem przygotowującym własny
escape room (marzec/kwiecień 2022)
6.
Udostępnienie/opisanie zrealizowanego projektu
na stronie Kwietniowych Antypiratów (kwiecień/maj 2022)
7.
Zgłoszenie w swojej szkole zrealizowanej
innowacji pedagogicznej (styczeń/kwiecień 2022)
8.
Kontakt z koordynatorem ogólnopolskim (styczeń/maj 2022)
Escape room (pokój zagadek), który będzie efektem pracy zespołu, może w całości dotyczyć zagadnień związanych z prawem autorskim i własnością intelektualną lub mieć charakter międzyprzedmiotowy. Nagrodą za włożoną pracę jest satysfakcja ze zrealizowanego zadania i zaprezentowanie wyników na ogólnopolskim forum.
OGÓLNOPOLSKA MAPA KWIETNIOWYCH ANTYPIRATÓW 2022
Wojciech Wawrzak, PraKreacja. Prawo dla kreatywnych, blog:
1.
Autorskie prawa majątkowe a autorskie prawa
osobiste – najważniejsze różnice https://prakreacja.pl/autorskie-prawa-majatkowe-a-autorskie-prawa-osobiste-najwazniejsze-roznice/
2.
Jak reagować na naruszenie praw autorskich w
internecie? https://prakreacja.pl/jak-reagowac-na-naruszenie-praw-autorskich-w-internecie/
3.
Kradzież własności intelektualnej w sieci – czy
można się zabezpieczyć? https://prakreacja.pl/kradziez-wlasnosci-intelektualnej-w-sieci-czy-mozna-sie-zabezpieczyc/
4. Kto ma prawa do Twoich zdjęć na Facebooku i Instagramie? https://prakreacja.pl/zdjecia-facebook/
Paweł Zienowicz, Akademia Genialnego Nauczyciela
1.
Genially dla nauczyciela, czyli sposób na
piękne, interaktywne lekcje https://www.youtube.com/watch?v=Izi5eyp3P24
2.
Genially na lekcjach, czyli sposób na świetne
lekcje online (i nie tylko) https://www.youtube.com/watch?v=2lECc37ct8U
3.
Genially od podstaw - szkolenie dla
początkujących https://www.youtube.com/watch?v=RyDr3blZkgM
1.
Przewodnik po prawie autorskim/Legalna Kultura
[online:] https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim [dostęp:
14.01.2022]
2.
Otwarte zasoby w Internecie / Centrum
Edukacji Obywatelskiej [online:] https://youtu.be/IoI059Nv_8U [dostęp:
14.01.2022]
3.
Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały
dla uczelni / Prawo Kultury [online:] https://prawokultury.pl/kurs/ [dostęp:
14.01.2022]
4.
Blog „Dane osobowe”: Kradzież tożsamości w
Internecie [dostęp online:] https://blog-daneosobowe.pl/kradziez-tozsamosci-w-internecie
[dostęp: 14.01.2022]
5.
Fotografie, a prawa osób fotografowanych / Jarek
Góra; IP blog [dostęp online:]http://www.ipblog.pl/2014/06/fotografie-a-prawa-osob-fotografowanych
[dostęp: 14.01.2022]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz