Kwietniowi Antypiraci 2022 (edycja VI)

tworzymy escape room o prawach autorskich

23-26 kwietnia 2022 r.

Czas na  finał:

Czas na prezentację escape roomów

To już wszystkie escape roomy. Próbowałam osadzać je na stronie, niestety strona nie udźwignęła takiego ogromu materiału. Korzystajcie z linków. Zachęcam do rozwiązywania zagadek przygotowanych przez wszystkie zespoły. Dobrej zabawy!
Pamiętajcie o zaprezentowaniu swoich pokojów zagadek szkolnym społecznościom.

SP nr 307 im. Króla Jana III Sobieskiego w Warszawie

👉ZOBACZ SPRAWOZDANIE I FOTORELACJĘ ZE STACJONARNEGO ESCAPE ROOMU👈

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Zespół Szkolno-Przedszkolny Szkoła Podstawowa im. A. A. Michelsona w Strzelnie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Nowej Soli

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Tadeusza Kościuszki w Rększowicach

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Krzywoustego w Kożuchowie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

LO im. S. Żeromskiego w Zespole Szkół Nr 2 w Nałęczowie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa nr 267 im. Juliusza Słowackiego w Warszawie 

przygotowała trzy escape roomy

👉ZOBACZ 1. ESCAPE ROOM👈

👉ZOBACZ 2. ESCAPE ROOM👈

👉ZOBACZ 3. ESCAPE ROOM👉

Szkoła Podstawowa nr 65 im. Władysława Orkana w Warszawie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Koło Przyjaciół Biblioteki ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pyzdrach

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa im. Józefa Jóźwiaka w Koziegłowach

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Służewie

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa im. Prymasa Tysiąclecia w Nadmie

👉ZOBACZ 1. ESCAPE ROOM👈

👉ZOBACZ 2. ESCAPE ROOM👈

Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ Ełk im. mjr. Władysława Raginisa w Ełku

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈

Szkoła Podstawowa nr 1 w Choszcznie 

👉ZOBACZ ESCAPE ROOM👈




PO SEMINARIUM DLA ANTYPIRATÓW

Seminarium online zgromadziło 3 marca 2022 r. grono kreatywnych osób. Przede wszystkim nauczycieli i uczniów, którzy są gotowi do podjęcia niełatwego wyzwania, jakim jest utworzenie wirtualnego escape room-u o prawach autorskich i własności intelektualnej. Wystąpienia prelegentów były dla nich inspiracją i motywacją.

Mecenas Wojciech Wawrzk, radca prawny, autor bloga PraKreacja. Prawo dla Kreatywnych, wprowadził słuchaczy w zagadnienia związane z funkcjonowaniem własności intelektualnej i obowiązujących nas wszystkich przepisów o prawach autorskich. Odpowiedział na kilka najbardziej obecnie aktualnych pytań związanych z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych: Czy można tu publikować fragmenty filmów innych YouTuberów lub wykorzystywać muzykę innych twórców? Czy wykonanie koszulki z ulubionymi postaciami z gier komputerowych jest naruszeniem praw autorskich? Czy w szkolnej prezentacji można wykorzystać dowolne zdjęcie? Co grozi za plagiatowanie?

Paweł Zienowicz z Akademii Genialnego Nauczyciela wprowadził w tematykę wirtualnych escape room-ów. Uczestnicy seminarium zobaczyli, jak może wyglądać prosty pokój zagadek, jakiego rodzaju pytania i zadania można w nim umieścić oraz najważniejsze – jak to technicznie wykonać. Typowym sposobem na uwolnienie się z pokoju zagadek jest odgadnięcie szyfru do zamka, którego wykonanie w Genial.ly wymaga dokładności i precyzji. Pan Paweł pokazał także alternatywne możliwości oswobodzenia się z pokoju zagadek. Przy okazji okazało się, że wśród uczestników seminarium jest kilka osób, które uczestniczyły w kursach i webinarach Akademii Genialnego Nauczyciela.

Dwie nauczycielki z Zespołu Szkół Technicznych we Włocławku wykorzystywały już metodę escape room w pracy z uczniami. Sylwia Czerwińska-Modrzejewska powiedziała o realizacji bardzo ciekawego projektu, jakim było zbudowanie w jednym z pomieszczeń w szkole matematycznego pokoju zagadek. Monika Rębiałkowska przygotowywała z uczniami wirtualne escape roomy. Obie panie podkreślały edukacyjne walory tych przedsięwzięć, które angażowały i aktywizowały uczniów, zachęcały ich do samodzielnych poszukiwań informacji oraz możliwości rozwiązań technicznych.

Nauczycieli do zgłoszenia realizowanego w ramach Kwietniowych Antypiratów projektu jako innowacji pedagogicznej w swoich szkołach zachęcała Anna Puścińska, nauczycielka konsultantka w KPCEN we Włocławku. Kwietniowi Antypiraci pozwalają uczyć się i nauczać w nowatorski sposób. Uczniowie, którzy w antypirackich zespołach będą tworzyli własne pokoje zagadek, zostali wprowadzeni w tematykę przez ekspertów – prawnika i programistę, uczestniczyli w ogólnopolskim seminarium, a efektami swojej pracy podzielą się nie tylko z koleżankami i kolegami z klasy i szkoły, ale pokażą je na ogólnopolskiej stronie Kwietniowych Antypiratów. Do nauczycieli będzie należała pomoc w przeprowadzeniu ewaluacji projektu i sformułowaniu wniosków do kolejnych działań w zespole.

Marzec będzie dla uczestników akcji pracowitym okresem. Do końca miesiąca muszą stworzyć własne wirtualne pokoje zagadek, będą więc działali pod presją czasu. 


Zapraszamy szkoły i biblioteki do udziału w VI edycji ogólnopolskiej akcji Kwietniowi Antypiraci. Celem akcji jest upowszechnianie wiedzy dotyczącej własności intelektualnej i praw autorskich poprzez wykorzystywanie innowacyjnych metod pracy. 

W tym roku Kwietniowi Antypiraci będą tworzyli escape room (pokój zagadek) wykorzystujący elementy wiedzy na temat własności intelektualnej i praw autorskich.


 NA SEMINARIUM ONLINE ZAPISUJĄ SIĘ TYLKO KOORDYNATORZY SZKOLNI, KTÓRZY OTRZYMAJĄ LINK DO SPOTKANIA I UDOSTĘNIĄ LINK UCZNIOM

👉TUTAJ👈

Nauczyciel kierujący pracą zespołu uczniów w akcji będzie pełnił rolę koordynatora szkolnego. Może nim zostać nauczycielka i nauczyciel każdego przedmiotu, zwłaszcza nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego, informatyki, techniki.

Do zadań koordynatora szkolnego będzie należało:

1.       Zebranie w swojej szkole zespołu uczniów chcących uczestniczyć w akcji (styczeń/marzec 2022)

2.      Zarejestrowanie zespołu na stronie akcji👉 TUTAJ (styczeń/marzec 2022)

3.      Zapoznanie się z zamieszczonymi na stronie akcji materiałami, zdecydowanie które udostępnić uczniom (luty/marzec 2022)

4.      Udział razem z zespołem uczniów w bezpłatnym seminarium online, w którym poszerzycie wiedzę merytoryczną dotyczącą praw autorskich i własności intelektualnej oraz techniczne umiejętności dotyczące tworzenia escape roomów (3 marca 2022)

5.       Pokierowanie zespołem przygotowującym własny escape room (marzec/kwiecień 2022)

6.       Udostępnienie/opisanie zrealizowanego projektu na stronie Kwietniowych Antypiratów (kwiecień/maj 2022)

7.       Zgłoszenie w swojej szkole zrealizowanej innowacji pedagogicznej (styczeń/kwiecień 2022)

8.       Kontakt z koordynatorem ogólnopolskim (styczeń/maj 2022)

Escape room (pokój zagadek), który będzie efektem pracy zespołu, może w całości dotyczyć zagadnień związanych z prawem autorskim i własnością intelektualną lub mieć charakter międzyprzedmiotowy. Nagrodą za włożoną pracę jest satysfakcja ze zrealizowanego zadania i zaprezentowanie wyników na ogólnopolskim forum.

OGÓLNOPOLSKA MAPA KWIETNIOWYCH ANTYPIRATÓW 2022


GDZIE SZUKAĆ WIEDZY?

Wojciech Wawrzak, PraKreacja. Prawo dla kreatywnych, blog:

1.       Autorskie prawa majątkowe a autorskie prawa osobiste – najważniejsze różnice https://prakreacja.pl/autorskie-prawa-majatkowe-a-autorskie-prawa-osobiste-najwazniejsze-roznice/

2.       Jak reagować na naruszenie praw autorskich w internecie? https://prakreacja.pl/jak-reagowac-na-naruszenie-praw-autorskich-w-internecie/

3.       Kradzież własności intelektualnej w sieci – czy można się zabezpieczyć? https://prakreacja.pl/kradziez-wlasnosci-intelektualnej-w-sieci-czy-mozna-sie-zabezpieczyc/

4.       Kto ma prawa do Twoich zdjęć na Facebooku i Instagramie? https://prakreacja.pl/zdjecia-facebook/ 

Paweł Zienowicz, Akademia Genialnego Nauczyciela

1.       Genially dla nauczyciela, czyli sposób na piękne, interaktywne lekcje https://www.youtube.com/watch?v=Izi5eyp3P24

2.       Genially na lekcjach, czyli sposób na świetne lekcje online (i nie tylko) https://www.youtube.com/watch?v=2lECc37ct8U

3.       Genially od podstaw - szkolenie dla początkujących https://www.youtube.com/watch?v=RyDr3blZkgM

Więcej źródeł:

1.       Przewodnik po prawie autorskim/Legalna Kultura [online:] https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim [dostęp: 14.01.2022]

2.       Otwarte zasoby w Internecie / Centrum Edukacji Obywatelskiej [online:] https://youtu.be/IoI059Nv_8U [dostęp: 14.01.2022]

3.       Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni / Prawo Kultury [online:] https://prawokultury.pl/kurs/ [dostęp: 14.01.2022]

4.       Blog „Dane osobowe”: Kradzież tożsamości w Internecie [dostęp online:]  https://blog-daneosobowe.pl/kradziez-tozsamosci-w-internecie  [dostęp: 14.01.2022] 

5.       Fotografie, a prawa osób fotografowanych / Jarek Góra; IP blog [dostęp online:]http://www.ipblog.pl/2014/06/fotografie-a-prawa-osob-fotografowanych [dostęp: 14.01.2022]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz